Nuorisovastaava

Sinustako nuorisovastaava?

Tämä tiedotussivu on tarkoitettu Jytyn yhdistysten nuorisovastaaville sekä nuorten, nuorten aikuisten ja opiskelijoiden toiminnasta kiinnostuneille jytyläisille.

Nuorisovastaavat järjestävät toimintaa tyypillisesti alle 36-vuotiaille jäsenille ja opiskelijoille, mutta nuorisovastaava voi järjestää tapahtumia myös kaikille yhdistyksensä jäsenille. Tapahtumakutsun voi esimerkiksi kohdentaa ensin nuorille aikuisille ja opiskelijoille.

Noin sadassa jytyläisessä yhdistyksessä on nuorisovastaava, joka edustaa nuoria aikuisia ja opiskelijoita yhdistyksessään ja sen päätöksenteossa.

Yhdistyksen nuorisovastaava järjestää tapahtumia sekä virkistys-, harrastus- ja koulutustoimintaa yhdistyksensä jäsenille muutaman kerran vuodessa. Jokainen nuorisovastaava tekee toiminnasta näköisensä persoonallaan ja tyylillään. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa tai tavoitetta ei ole. Yhdistykset voivat järjestää myös yhdessä nuorten aikuisten ja opiskelijoiden tapahtumia. Yhdistyksen nuorten aikuisten ja opiskelijoiden yhteystiedot saa pyytämällä ne esimerkiksi oman yhdistyksen jäsenasioidenhoitajalta.  ​

Alueen nuorisovastaava tukee alueensa yhdistysten nuorisovastaavia ja opastaa heidät järjestötehtävänsä alkuun. Alueen nuorisovastaava järjestää yhden tai kaksi alueellista nuorten aikuisten ja opiskelijoiden tapahtumaa vuosittain. Alueet voivat järjestää myös yhteisiä tapahtumia. Yhdistyksen uusi nuorisovastaava saa alueensa nuorisovastaavalta lisätietoja tehtävästään. Alueen nuorisovastaava voi pyytää alueensa yhdistysten nuorisovastaavien yhteystiedot joko aluetoimistolta tai keskustoimistolta. Alueiden nuorisovastaavat muodostavat tulevaisuustoimikunnan.

Nuorisovastaavakoulutus järjestetään vuosittain, minkä lisäksi nuorisovastaavat kokoontuvat alueellisiin nuorisovastaavatapaamisiin kerran vuodessa toiminnan suunnittelemiseksi.

Nuorten aikuisten toimintaa koordinoi liiton tulevaisuustoimikunta.

Nuorisovastaava

Osallistuu yhdessä hallituksen jäsenten kanssa yhdistyksen toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen ja järjestää toimintaa alle 37-vuotiaille jäsenille ja opiskelijoille. Jytyn tulevaisuustoimikunta koordinoi sekä liiton nuorisotoimintaa että nuorisovastaavien toimintaa.

Tehtäviä

• Pitää yhteyttä yhdistyksen nuoriin jäseniin (alle 37v.)
  • Aktivoi nuoria jäseniä mukaan yhdistyksen toimintaan
  • Edustaa nuorten näkökulmaa yhdistyksen toiminnassa
  • Pitää yhteyttä alueen nuorisovastaaviin
  • Vastaa yhdistyksen työpaikkatoiminnasta ja jäsenhankinnasta hallituksen kanssa

Miksi ryhtyisit nuorisovastaavaksi?

• Saat kokemusta tapahtumien järjestämisestä ja vapaaehtoisten aktivoinnista
  • Saat hyvää kokemusta yhdistystoiminnasta ja hallitustyöstä
  • Opit arvioimaan ja kehittämään yhdistyksen toimintaa
  • Saat oivallisen näköalapaikan Jytyn toimintaan
  • Pääset verkostoitumaan ja luot uusia kontakteja

Mitä se edellyttää?

• Aktiivisuutta ja intoa kehittää toimintaa nuorten näkökulmasta
  • Kykyä ja halua oppia uutta ja hankkia tietoa
  • Kykyä ja halua tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa

Voit hyödyntää saamaasi kokemusta ja koulutusta työelämässä ja vapaa-ajalla.